TURBO...


Οι περισσότεροι κινητήρες των αυτοκινήτων, είναι ατμοσφαιρικοί. Δηλαδή, κινητήρες οι οποίοι λειτουργούν με τον ατμοσφαιρικό αέρα στην κανονική του πίεση, δηλαδή περίπου στο 1 bar, στην πίεση της ατμόσφαιρας. Όπως έχουμε πει σε άλλο άρθρο του blog, το μείγμα που χρειαζόμαστε για την λειτουργία του κινητήρα είναι, μείγμα αέρα – καυσίμου. Αν καταφέρουμε να αυξήσουμε την πίεση του αέρα, ή του καυσίμου που εισέρχεται στον κινητήρα μας, τότε είναι αναμενόμενο να αυξήσουμε την απόδοση του κινητήρα. Μπορούμε να αυξήσουμε την πίεση του καυσίμου, με μια αντλία καυσίμου που μπορεί να μας παρέχει μεγαλύτερη πίεση, και με καλύτερα μπεκ ψεκασμού, τα οποία λειτουργούν σε μεγαλύτερες πιέσεις.  Το ερώτημα είναι αν μπορούμε να αυξήσουμε με κάποιο τρόπο την πίεση του ατμοσφαιρικού αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα μας… Εδώ χρειαζόμαστε την λεγόμενη υπερπλήρωση ή με απλά λόγια το turbo, την τουρμπίνα... Δηλαδή την απλή πλήρωση του μείγματος η οποία βρίσκεται σε πίεση ατμόσφαιρας (1 bar), να την κάνουμε μεγαλύτερη… Ας πούμε 2 bar. Δηλαδή ο αέρας που θα εισέρθει στον κινητήρα, να βρίσκεται σε πίεση παραπάνω από 1 bar… 

ΤΟΥΡΜΠΙΝΑ

Η τουρμπίνα είναι το στοιχείο το οποίο θα αυξήσει την ατμοσφαιρική πίεση και έτσι θα υπερπληρώσουμε το μείγμα του κινητήρα.  Αποτελείται
από έναν άξονα με δύο πτερύγια τα οποία κάνουν ακριβώς την ίδια κίνηση και θα δούμε παρακάτω γιατί.   


Ας δούμε λοιπόν τι ακριβώς θέλουμε να επιτύχουμε με την τουρμπίνα και πως δουλεύει, με την βοήθεια του παρακάτω σχήματος.
Η λογική της τουρμπίνας είναι απλή. Ο άξονας της παίρνει κίνηση από την ροή των καυσαερίων και καθώς περιστρέφεται από την ταχύτητα των καυσαερίων, περιστρέφονται και τα δύο πτερύγια.  

Επειδή οι θερμοκρασίες στα δύο πτερύγια είναι διαφορετικές, η μια μέρα της τουρμπίνας κατασκευάζεται από μαντέμι (μεριά καυσαερίων) και ή άλλη από αλουμίνιο (μεριά εισαγωγής).  Η συνολική διάταξη παρουσιάζεται στην παρακάτω φωτογραφία.  Επειδή οι πιέσεις την τουρμπίνα είναι πολύ υψηλές και καμιά φορά ξεπερνούν και τα 2 bar, χρησιμοποιούμε την αποπνικτική σκάστρα.  
Η σκάστρα (west gate), είναι επάνω στην κεφαλή της τουρμπίνας και λειτουργεί ως αποσυμπιεστής κατά την υπερπλήρωση του τούρμπο. Ο λόγος ύπαρξης είναι για να μπορεί η τουρμπίνα να αποσυμπιέζεται σύντομα μετά από το άφημα του γκαζιού ώστε να πέφτουν οι στροφές της και μετά να ξανασυμπιέζει ανεβάζοντας στροφές μόλις πατήσουμε και πάλι το γκάζι. Σημείωση (σκάστρα & west gate διαφορετικά πράγματα αλλά δεν θα επεκταθώ...)...

 
Στην παρακάτω εικόνα ο παρουσιάζεται η τουρμπίνα πάνω στον κινητήρα και ας εξηγήσουμε πως λειτουργεί με την βοήθεια σχημάτων, γιατί “ μια εικόνα, χίλιες λέξεις”… 


Αν σας  αρέσουν  τα άρθρα του vehiclestech.blogspot.gr στηρίξτε μας με μια δωρεά στο παρακάτω Donate Button.

Δημοφιλείς αναρτήσεις

ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ

ΠΕΡΙ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ...