Αρχειοθήκη ιστολογίου

Δευτέρα, 24 Σεπτεμβρίου 2012

Ιστορία της ασφάλειας στην Formula 1

Ο τομέας της ασφάλειας στην Formula 1 ξεκινάει από πολύ παλιά και έχει τις βάσεις του στην δεκατία του 1950 με 1960.
1950
Ο πρώτος αγώνας στην Formula 1 πραγματοποιήθηκε στο Silverstone στην Αγγλία. Τα αυτοκίνητα τότε είχαν σχεδιαστεί αποκλειστικά για την μέγιστη ταχύτητα με κινητήρες εμπρός και όλα τα φρένα ήταν ταμπούρα. Δεν υπήρχαν γιατροί και κανένα δίχτυ ασφαλείας. 

1955

Τα ταμπούρα αντικαθιστώνται από τα δισκόφρενα. Ο Αυστραλός Jack Brabham, τοποθετεί στο Cooper mid-engined, τον κινητήρα στο πίσω μέρος.  


Cooper – Mid-engined
1960
Τα πρώτα μέτρα ασφάλειας εισάγονται στην Formula 1 και το 1961 εισάγονται τα πρώτα Roll-overs bars.

Roll-overs bars

 
1963

Εισάγονται οι σημαίες προειδοποίησης κινδύνου και γίνονται αναβαθμίσεις και βελτιώσεις στην δεξαμενή καυσίμου των μονοθεσίων, όπως επίσης
και στην πρόληψη της εκδήλωσης φωτιάς. Το κύκλωμα των φρένων του μονοθεσίου πρέπει να σχεδιάζεται υποχρεωτικά διπλό και η FIA (Federation Internationale de l’Αautomobile)  αναλαμβάνει την ευθύνη της ασφάλειας στις αγωνιστικές πίστες. Οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να φορούν στολές από πυρίμαχο υλικό και κλειστό κράνος. Τέλος η «καμπίνα» του οδηγού σχεδιάζεται με στόχο την γρήγορη έξοδο του οδηγού σε περίσπτωση κινδύνου.

1968 & 1969

Εισάγονται διακόπτες για το χειρισμό ηλεκτρονικών συστημάτων. Οι Rollovers bars πρέπει να φτάνουν 5 εκατοστά πιο πάνω από το κεφάλι του οδηγού και συνιστούνται πρόθετα αντυπιρικά ρούχα για τους οδηγούς. Ο πρώτος οδηγός που χρησιμοποίησε κλειστό κράνος είναι ο Dan Gurney στο Βρετανικό Grand Prix.
Το 1969 εισάγεται διπλό σύστημα πυρόσβεσης. 


Dan Gurney
1970

Η FIA εισάγει επιθεωρητές πίστας πριν απο κάθε αγώνα.Ορίζεται απόσταση ασφαλείας τριών μέτρων ανάμεσα στην πίστα και τους θεατές καθώς και κατασκευάζεται τείχος προστασίας ανάμεσα στο pit lane και την πίστα. 


1971

Το πιλοτήριο του οδηγού κατασκευάζεται έτσι ώστε ο οδηγός να μπορεί να διασωθεί εντός πέντε δευτερολέπτων. 

1972

Εισάγονται προσκέφαλα και πίσω κόκκινα φώτα για ορατότητα σε δυσμενείς συνθήκες αγώνα. Οι δεξαμενές καυσίμων περιέχουν αφρό ασφαλείας και οι ζώνες ασφαλείας έξι σημείων γίνονται υποχρεωτικές. Η FIA εισάγει κώδικα δεοντολογίας για όλους τους οδηγούς. 

Ζώνη ασφαλείας έξι σημείων

1973

Ιατρικές εξετάσεις για όλους τους οδηγούς και η δεξαμενή καυσίμου πρέπει να είναι ανθεκτική στην σύγκρουση και στην φωτιά.

1974

Υποχρεωτικό τείχος προστασίας γύρω απο όλη την πίστα.

1975

Η FIA καθορίζει πρότυπο προστασίας για τα αντυπιρικά ρούχα. Η παρουσία κριτών και μια ιατρική υπηρεσία για την υποχρεωτική εκπαίδευση στην διάσωση γίνεται υποχρεωτική.

1977

Η FIA καθορίζει πρότυπο για τις αμμοπαγίδες και ορίζει πρότυπο κατασκευής για τα κράνη. 

Αμμοπαγίδες
1978

Μόνο οδηγοί με άδεια απο την FIA μπορούν να πάρουν μέρος σε αγώνες Formula 1. 

1979

Γίνονται υποχρεωτικά μεγαλύτερα τα πιλοτήρια των οδηγών. Ο Niki Lauda, ο Carlos Reutemann και  ο Mario Andretti αγωνίζονται σε φόρμες κατασκευασμένες απο πέντε στρώματα πυρίμαχου υλικού, παρόμοιες με αυτές που χρησιμοποιεί η NASA.

1980 - 1981

Γίνονται υποχρεωτικά μέσα στην πίστα μόνιμα ιατρικά κέντρα και το 1981 το πιλοτήριο μεγαλώνει και συμπεριλαμβάνει και τα πόδια του οδηγού.  

1984

Η δεξαμενή καυσίμου πρέπει να βρίσκεται μεταξύ του οδηγού και του κινητήρα. 

1985

Οι αρχικές δοκιμές πρόσκρουσης (crash tests) για την μετωπική σύγκρουση είναι γεγονός. 

1986

Ελικόπτερα πρέπει να είναι σε επιφυλακή κατά την διάρκεια του αγώνα εφοδιασμένα με ιατρικό προσωπικό.

1988

Τα πόδια του οδηγού πρέπει να βρίσκονται πίσω απο τον εμπρόσθιο άξονα του μονοθεσίου και ορίζεται απο την FIA ένας μόνιμος επόπτης σε κάθε αγώνα.

1989

Τα τείχη ασφαλείας στην πίστα πρέπει να είναι τουλάχιστον ενός μέτρου ύψος και εισάγονται εξετάσεις ντόπινγκ παρόμοιες με εκείνες της Διεθνούς Ολυμπιακής επιτροπής.

1990

Μεγαλύτεροι καθρέπτες τοποθετούνται στα μονοθέσια και το τιμόνι πρέπει να είναι αποσπώμενο. Η εκπαίδευση των οδηγών για θέματα διάσωσης γίνεται υποχρεωτική. 

1991

Δοκιμές για τα Roll overs bars και τις ζώνες ασφαλείας γίνονται υποχρεωτικά. 

1992

Εισάγεται το αυτοκίνητο ασφαλείας για πρώτη φορά και τα crash tests γίνονται αυστηρότερα.

1993

Το υλικό προστασίας γύρω απο το κεφάλι του οδηγού αυξάνεται 80 έως 400 τετραγωνικά εκατοστά. Το ύψος της πίσω αεροτομής μειώνεται και αυξάνεται το ύψος της εμπρόσθιας αεροτομής απο το έδαφος και η διάμετρος του τιμονιού μειώνεται. Απαγορεύονται οι μίξεις καυσίμων.

1994

Όλα τα μέλη του πληρώματος ανεφοδιασμού καυσίμου πρέπει να φοράνε αντιπυρικά ρούχα. Απαγορεύονται τα βοηθήματα στους οδηγούς, όπως αυτά του ABS, Traction control και τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων. Το όριο ταχύτητας στα pit lane μειώνεται στα 80 Km/h στις δοκιμές και στα 120 Km/h στον αγώνα. Το πρότυπο παραγωγής για τα κράνη γίνεται αυστηρότερο. 

1995

Τα crash tests γίνονται αυστηρότερα και εισάγονται οι πλευρικές δοκιμές σύγκρουσης.

1997

Η τηλεμετρία εισάγεται για την ανάλυση των ατυχημάτων και εισάγεται και δοκιμή οπίσθιας σύγκρουσης.

1998

Το πλάτος του μονοθεσίου μειώνεται απο 2 μέτρα στα 1.8 μέτρα και τα πιλοτήρια διευρύνονται. Ο οδηγός πρέπει να είναι σε θέση να βγάλει το τιμονί, να βγεί απο το πιλοτήριο να ξαναβάλει το τιμόνι και όλα αυτά μέσα σε 10 δευτερόλεπτα.Οι καθρέπτες πρέπει να είναι τουλάχιστον 120 x 50 χιλιοστά. 

1999

Οι τροχοί συνδέονται με ιμάντες με το σασί για την αποφυγή της εκτόξευσης τους σε περίπτωση ατυχήματος. Τέσσερα ιατρικά οχήματα διάσωσης και ένα αυτοκίνητο για το γιατρό του αγώνα είναι υποχρεωτικά.

2000

Η ταχύτητα πρόσκρουσης στα crash tests αυξάνεται 13 με 14 μέτρα το δευτερόλεπτο. Τα τοιχώματα ινών άνθρακα του πιλοτηρίου πρέπει να είναι τουλάχιστον 3,5 χιλιοστά σε πάχος. Ένα στρώμα 2,5 χιλιοστών από ίνες Kevlar ® εντός του πιλοτηρίου είναι σχεδιασμένο να αντέχει διείσδυση. Το roll-over μπαρ πάνω από το κεφάλι του οδηγού αυξάνεται 50 με 70 χιλιοστά και πρέπει να είναι σε θέση να αντέξει μια πλευρική δύναμη των 2,4 τόνων.

2001

Γαλάζια σημαία: Ο οδηγός πρέπει να επιτρέψει σε ένα όχημα πίσω του να περάσει όταν η μπλε σημαία εμφανίζεται για τρίτη φορά, αλλιώς θα του επιβληθεί ποινή δέκα δευτερολέπτων stop-and-go.Η ταχύτητα κατά την διάρκεια δοκιμών πλευρικής πρόσκρουσης αυξάνεται από επτά έως δέκα μέτρα ανά δευτερόλεπτο.

2002

Ποινή stop-and-go μπορεί να επιβληθεί στους οδηγούς για μια λανθασμένη εκκίνηση, αν προκαλέσουν ατύχημα ή σύγκρουση, αν αναγκάζουν άλλους οδηγούς να βγούν εκτός πίστας η αν δεν λάβουν σοβαρά υπόψη μια γαλάζια σημαία τρεις φορές ή σκόπιμα εμποδίζουν έναν άλλο οδηγό που προσπαθεί να προσπεράσει . Οι ποινές χρόνου μπορούν να επιβληθούν επίσης για την υπέρβαση του ορίου ταχύτητας στο pit lane. Νέα δοκιμή πλευρικής σύγκρουσης για το πίσω μέρος των αυτοκινήτων,  μια δύναμη 40kN ασκείται για 30 δευτερόλεπτα σε μια καθορισμένη περιοχή και θα πρέπει να μην υπάρχει αισθητή παραμόρφωση. 

2003

Πολλές πίστες ανακατασκευάζονται σε σημεία που κρίνονται επικίνδυνα για την ασφάλεια των αγώνων και το σύστημα HANS που εισήχθη για πρώτη φορά το 2001 γίνεται υποχρεωτικό για όλους τους οδηγούς. 


HANS




  2005

Η πρόσδεση των  τροχών πρέπει να είναι σε θέση να αντέξει ένα ελάχιστο φορτίο από 6 τόνους. Για να αποφευχθεί η απότομη εκτόξευση από ίνες άνθρακα στην πίστα μετά από ατυχήματα, όλα τα εμπρός φτερά και τα μικρά αεροδυναμικά μέρη θα πρέπει να έχουν πρόσθετη εξωτερική επένδυση από Kevlar ®, ή ένα παρόμοιο υλικό.

2006 

Η ταχύτητα πρόσκρουσης για το οπίσθιο crash test αυξάνεται 12 με 15 μέτρα ανά δευτερόλεπτο.

2007

Το όριο ταχύτητας στο pit lane μειώνεται από 100 σε 80 km/h.

2011

Για να μειώθεί η ταχύτητα στα μονοθέσια και να διευκολύνθεί η προσπέραση, απαγορεύονται οι διπλοί  διαχύτες που χρησιμοποιούνται από το 2009 και το F-duct  που αναπτύχθηκε το 2010. Αυτό οδηγεί σε σημαντική μείωση της κάθετης δύναμης. Η FIA καθορίζει ελάχιστες διαστάσεις για τα roll-over bars. Οι τροχοί των μονοθεσίων πρέπει να στερεώνονται με το σασί με δύο ιμάντες έτσι ώστε στο μέλλον να αποτραπούν οι εκτοξέυσεις ελαστικών. Οι εξωτερικοί καθρέπτες μπορούν μόνο να συνδεθούν με τις πλευρές του μονοθεσίου σε μια αυστηρά καθορισμένη περιοχή, προκειμένου να βελτιωθεί η πίσω ορατότητα των οδηγών. Στην πρόσφατη ιστορία, οι καθρέφτες είχαν τοποθετηθεί στο εξωτερικό, για λόγους αεροδυναμικής, γεγονός που κατέστησε δύσκολο για τους οδηγούς να βλέπουν πίσω. Τέλος, τα νέα κράνη διαθέτουν πρόσθετη βελτίωση της ασφάλειας, και την προσθήκη μιας λωρίδας Zylon πέρα από την κορυφή του προσωπείου.

Πηγή: www.f1.com