Αρχειοθήκη ιστολογίου

Κυριακή, 18 Νοεμβρίου 2012

Η βενζίνη και τα μυστικά της...

Πόσες φορές όταν πάμε στο βενζινάδικο δεν σκεφτόμαστε αν η βενζίνη που θα βάλουμε στο αυτοκίνητο μας είναι καλή; Θα μας βγάλει πολλά χιλιόμετρα; Θα μας κλέψει στην αντλία ο βενζινάς; 
Πολλές φορές επιλέγουμε επώνυμα βενζινάδικα για καλύτερα και πιο αξιόπιστα αποτελέσματα, αλλά μήπως απλά είμαστε θύματα της διαφήμισης τους;
Όλα αυτά τα ερωτήματα και πολλά περισσότερα θα προσπαθήσω να αναλύσω στη συνέχεια αυτού του άρθρου, ξεκινώντας από το πιο βασικό...

Τι είναι βενζίνη;

Η βενζίνη είναι ένα ελαφρύ υγρό, πτητικό και εύφλεκτο, που προέρχεται κυρίως από την κλασματική απόσταξη του πετρελαίου. Είναι ένα υγρό άχρωμο ή ελαφρά χρωματισμένο και έχει χαρακτηριστική οσμή και αποστάζεται μεταξύ 40οC - 210oC.
Χημικά είναι ένα μίγμα τριών κορεσμένων υδρογονανθράκων: Εξανίου, επτανίου και οκτανίου. 
Χρησιμοποιείται ως καύσιμο υλικό στη βιομηχανία και την κατεργασία υφαντικών ινών, για τη παρασκευή κόλλας με βάση το καουτσούκ και ως διαλύτης. Η βενζίνη παρασκευάζεται με: πυρόληση, με τη μέθοδο Μπέργκιους (Bergious) ή με υγροποίηση του άνθρακα και με τη μέθοδo Φίσερ - Τροπς ( Fischer - Tropsch ). 



Γενικά η βενζίνη είναι ένα μίγμα αποτελούμενο πάνω από 250 είδη οργανικών υδρογοναθρακικών ενώσεων. Πρόκειται για μόρια με τη γενική μορφή CmHn με 4 έως 12 άτομα άνθρακα και άτομα υδρογόνου αντίστοιχα. 

Όλα τα είδη της βενζίνης έχουν την ίδια σύσταση και επομένως την ίδια αξία. Για τη σύγκριση των διάφορων βενζινών, χρησιμοποιείται η κλίμακα οκτανίου από 0 - 100. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των οκτανίων, τόσο μεγαλύτερη είναι η απόδοσή της. Μια βενζίνη με αριθμό οκτανίων ίσο με το μηδέν, συμπεριφέρεται σαν κανονικό επτάνιο, το οποίο δεν θεωρείται καλό καύσιμο για βενζινοκινητήρες. Μια βενζίνη με αριθμό οκτανίων ίσο με 100, συμπεριφέρεται σαν ένα παράγωγο του κανονικού οκτανίου, το ισοοκτάνιο που θεωρείται άριστο καύσιμο για βενζινοκινητήρες. 
95 οκτάνια, σημαίνει ότι το μίγμα αποτελείται απο 95% ισοοκτάνιο και 5 % επτάνιο. 
Πως όμως αυξάνουμε τα οκτάνια; 
Η αύξηση των οκτανίων γίνεται είτε με ειδικές κατεργασίες, είτε με προστίθονται στη βενζίνη διάφορες ουσίες που ονομάζονται αντικροτικά (anti-knocks). Παλπά προσέτεθαν στη βενζίνη  τετραμεθυλιούχο μόλυβδο και τετρααιθυλιούχο μόλυβδο, αλλά σήμερα προσθέτουν μόνο αλκοόλες και αιθέρες γιατί ο μόλυβδος είναι τοξικός. Η λεγόμενη αμόλυβδη βενζίνη.  
Η απλή αμόλυβδη έχει αριθμό οκτανίων 95 και η σούπερ αμόλυβδη έχει αριθμό οκτανίων που κυμαίνεται από 99 και 100 οκτάνια. 

Χαθήκαμε στη χημεία;;;  




 Επειδή σε πολλούς δεν αρέσει η χημεία και όποιος ενδιαφέρεται πραγματικά για περαιτέρω χημική ανάλυση της βενζίνης, μπορεί να βρεί πάρα πολύ υλικό στο διαδίκτυο, σε γενικές γραμμές αυτό που πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι όσο μεγαλύτερος αριθμός οκτανίων, τόσο μεγαλύτερη η απόδοση του κινητήρα και τόσο πιο σωστή καύση...Στο τελευταίο, υπάρχουν ερωτηματικά... Εκεί που θέλω να καταλήξω είναι για το τι ακριβώς γίνεται στην πράξη...
Δηλαδή όταν φτάνουμε στην αντλία...


Στο βενζινάδικο...
  
Καταρχήν θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι κάθε παρτίδα βενζίνης συνοδεύεται από πιστοποιητικό ποιότητας στο οποίο επιβεβαιώνεται η τήρηση των απαιτούμενων φυσικοχημικών ιδιοτήτων του καυσίμου. Μετά το διυλιστήριο όμως αυτές οι ιδιότητες χάρη σε κάποιους έξυπνους βενζινάδες, χάνονται...

Η σχέση που έχουμε με το βενζινάδικο, θα πρέπει να είναι ίδια με αυτή που έχουμε με το κρεοπωλείο της γειτονιάς μας...Θα πρέπει το βενζινάδικο να είναι δοκιμασμένο και όσο γίνεται αξιόπιστο...

Τι μπορούμε όμως να κάνουμε εμείς οι ίδιοι για να ελέγξουμε την ποιότητα και την σωστή ποσότητα; 

Συμβουλές ανεφοδιασμού: 

1. Θα πρέπει να βάζουμε βενζίνη τις πρωινές ώρες, τις οποίες οι θερμοκρασίες είναι χαμηλές άρα το κάθε λίτρο της ζυγίζει περισσότερο. 
2. Δεν γεμίζουμε το ρεζερβουάρ αμέσως μετά από ανεφοδιασμό του πρατηρίου από βυτίο.
3. Αν βάλουμε βενζίνη από άγνωστο βενζινάδικο, καλό είναι να βάζουμε μικρή ποσότητα.
4. Προσέχουμε την ώρα που τοποθετεί ο βενζινάς στο ρεζερβουάρ την αντλία, όταν πατήσει το κουμπί, τότε να αρχίσει να μετράει. Σε κάποιες αντλίες φαίνεται η πεταλούδα που γυρίζει αλλά σε άλλες αυτή τη πεταλούδα την καλύπτουν.
5. Μπορούμε να μετρήσουμε την ποσότητα γεμίζοντας ένα μπετόνι με τα αναγραφόμενα λίτρα (Ο πιο απλός τρόπος ογκομέτρησης).

Οι παραπάνω συμβουλές είναι ποσοτικές. Για να κάνουμε έλεγχο της ποιότητας της βενζίνης, θα ακολουθήσουμε τα εξής βήματα:

1. Ρίχνουμε την πίεση στο κύκλωμα καυσίμου, τραβάμε το σωληνάκι που πάει στην μπεκιέρα και γυρίζουμε τον διακόπτη στην πρώτη σκάλα έτσι ώστε να δουλέψει η αντλία βενζίνης. Συγκεντρώνουμε την βενζίνη και την ελέγχουμε. 
Ζυγίζουμε ακριβώς 1 λίτρο βενζίνης. Αν το βάρος είναι 730 - 745 γραμμάρια σε θερμοκρασία 15οC, τότε έχουμε ελαφριά βενζίνη. Η πιο βαριά βενζίνη είναι αργόκαυστη και βλάπτει τον κινητήρα. 
Το σκούρο χρώμα (και λίγο κόκκινο), σημαίνει ότι έχει αυθαίρετα πρόσμιξη. Αν το χρώμα είναι γκριζοκαφετί, τότε ενδεχομένως να περιέχει μαγγάνιο. 
Κίτρινο χρώμα με άσχημη μυρωδιά σημαίνει ότι η βενζίνη περιέχει πολλά αρωματικά 
2. Υγρασία: Η εμφάνιση σταγόνων στο καύσιμο και η στρωματοποίηση του προδίδουν την ύπαρξη νερού. Επειδή οι βενζίνες περιέχουν αλκοόλες, οι οποίες μαζί με το νερό δημιουργούν ένα γαλάκτωμα, η βενζίνη αποκτά ένα μουντό κιτρινωπό χρώμα.  

Στον παρακάτω σύνδεσμο αναφέρονται τα νοθευμένα βενζινάδικα: