ΖΥΓΟΣΤΑΘΜΙΣΗ ΤΡΟΧΩΝ...

Ένα από τα πιο βασικά εξαρτήματα στο όχημα μας είναι τα ελαστικά. Ο τομέας των ελαστικών είναι πολύ μεγάλος, απαιτεί αρκετή τεχνογνωσία και μεγάλη εμπειρία από τους τεχνικούς οι οποίοι ασχολούνται με τον τομέα της επισκευής των ελαστικών, της ευθυγράμμισης του οχήματος και την ζυγοστάθμιση των τροχών. 
 Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσω να εξηγήσω τους λόγους για τους οποίους όταν ένας τροχός αλλαχθεί, πρεπει να ζυγοσταθμιστεί. 
Ζυγοστάθμιση τροχών λοιπόν… 

Οι τροχοί του οχήματος έχουν κατασκευαστεί με σκοπό την περιστροφή τους μέσω των αξόνων που τους δίνουν κίνηση, τα λεγόμενα ημιαξόνια. Όπως γνωρίζουμε στο κέντρο του κάθε τροχού, υπάρχει μια οπή στην οποία θα «κουμπώσει» ο άξονας. Ο τροχός έχει σχεδιαστεί και πρέπει να κατσκευαστεί ως τέλειο κυκλικό στοιχείο για τον συγκεκριμένο λόγο. Στην φύση τέλειο δεν υπάρχει και πάντα θα υπάρχουν μικρές ατέλειες στα εργοστάσια παραγωγής που θα πρέπει να τις εξαλείψουμε…Ουσιαστικά και με απλά λόγια, θα πρέπει να ισορροπήσουμε σωστά τον τροχό έτσι ώστε να εκτελεί ακριβής κυκλική κίνηση όταν περιστρέφεται μαζί με τον άξονα…
Για αρχή, ας ορίσουμε δύο έννοιες. Αυτές είναι η στατική και η δυναμική ανισορροπία(Static Imbalance & Dynamic Imbalance).
Στατική ισορροπία υπάρχει όταν η μάζα κατανέμεται ομοιόμορφα γύρω από τον άξονα περιστροφή της. Στατική ανισορροπία τώρα μπορεί να ανιχνευθεί από τις δονήσεις που μεταφέρονται στο κάθισμα του οδηγού, στο πάτωμα και στο τιμόνι. Αυτή η ανισορροπία μπορεί να εξαλειφθεί με την τοποθέτηση βαρών κατανέμοντας τα ισότιμα τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της ζάντας.
Δυναμική ισορροπία υπάρχει όταν το βάρος είναι ισόποσα κατανεμημένο τόσο γύρω από την περιφέρεια του τροχού αλλά και γύρω από τον άξονα της. Η δυναμική ανισορροπία προκαλεί φθορές στα ελαστικά, αναπηδήσεις, δονήσεις στο τιμόνι και φθορά των εξαρτημάτων της ανάρτησης.
Στην παρακάτω εικόνα μπορούμε να διακρίνουμε τις δύο παραπάνω έννοιες. Ουσιαστικά αυτό που θέλουμε να πετύχουμε με την ζυγοστάθμιση είναι η περιστροφική κίνηση του τροχού να είναι τέλεια, να μην υπάρχουν αναπηδήσεις στον τροχό και η κίνηση του τροχού να είναι ακριβώς στην ευθεία, όποιες ανωμαλίες του οδοστρώματος και να συναντήσει ο τροχός στο πέρασμα του.

 
Τι είναι λοιπόν πρακτικά η ζυγοστάθμιση και πως γίνεται;
Ουσιαστικά για να έχουμε έναν τέλειο ισορροπημένο τροχό θα πρέπει να τοποθετήσουμε βάρη πάνω στον τροχό.  Πως επιλέγουμε όμως τα βάρη και σε ποιο σημείο της ζάντας τα τοποθετούμε; Εδώ έρχεται το μηχάνημα της ζυγοστάθμισης για να κάνει τη ζωή του τεχνίτη ευκολότερη…
Αποτελείται από έναν άξονα στον οποίο τοποθετείται ο τροχός, διάφορους κώνους για να «σφίξουν» οι τροχοί και τα διάφορα βάρη όπως και το προστατευτικό κάλυμμα το οποίο πρέπει πάντα να είναι κλειστό κατά την διάρκεια της περιστροφής του τροχού για λόγους ασφαλείας.


ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΖΥΓΟΣΤΑΘΜΙΣΗΣ
Αφαιρούμε όλα τα βάρη από τον τροχό και τον τοποθετούμαι πάνω στο μηχάνημα μέτρησης. Δίνουμε εντολή να περιστραφεί ο τροχός και το μηχάνημα ξεκινάει αυτόματα την περιστροφή. Μόλις σταματήσει η περιστροφή, στην οθόνη μας εμφανίζονται τα βάρη που απαιτούνται για την κάθε πλευρά. Για να εντοπίσουμε όμως σε ποιο σημείο πρέπει να τοποθετηθούν τα βάρη, περιστρέφουμε σιγά – σιγά τον τροχό με το χέρι μας και στο σημείο που πρέπει να τοποθετηθεί το βαρίδιο, εκεί το μηχάνημα σταματάει αυτόματα και εκεί τοποθετούμαι το βαρίδιο. Μόλις τα τοποθετήσουμε τα απαιτούμενα βάρη δίνουμε ξανά εντολή στο μηχάνημα να περιστραφεί για να ελέγξουμε αν έγινε σωστά η ζυγοστάθμιση. Αν έχει γίνει σωστά, το μηχάνημα στην οθόνη θα πρέπει να δείχνει και στις δύο μεριές 0 gr.   Επαναλαμβάνουμε το ίδιο για κάθε τροχό ξεχωριστά.
Σημαντικό ρόλο στην σωστή ζυγοστάθμιση «παίζει» η επιλογή των σωστών εξαρτημάτων και το σωστό κεντράρισμα επάνω στο μηχάνημα.
Επίσης υπάρχει και η ζυγοστάθμιση με τους τροχούς επάνω στο αυτοκίνητο με ειδικούς αισθητήρες.

Πότε χρειαζόμαστε ζυγοστάθμιση;
Το πιο συνηθισμένο φαινόμενο που παρατηρεί ο οδηγός στο αυτοκίνητο του, είναι το τρίξιμο του τιμονιού όταν φτάνει τα 90 – 120 Km/h σε ευθεία χωρίς να επενεργεί καμία δύναμη στο πετάλι του φρένου. Τέλος όταν αλλάζουμε ελαστικά, πάντα πρέπει να γίνεται ζυγοστάθμιση αλλά όχι απαραίτητα ευθυγράμμιση.


Αν σας  αρέσουν  τα άρθρα του vehiclestech.blogspot.gr στηρίξτε μας με μια δωρεά στο παρακάτω Donate Button.

Δημοφιλείς αναρτήσεις

ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ

ΠΕΡΙ ΚΙΝΗΤΗΡΩΝ...