ΑΜΕΣΟΣ ΨΕΚΑΣΜΟΣ...
Ως τώρα στα προηγούμενα κείμενα είχα περιγράψει το σύστημα έμμεσου ψεκασμού στους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Τα περισσότερα αυτοκίνητα λειτουργούν με το σύστημα έμμεσου ψεκασμού, δηλαδή το καύσιμο ψεκάζεται (με εγχυτήρες καυσίμου) στην πολλαπλή εισαγωγής για να αναμιχθεί με τον ατμοσφαιρικό αέρα. Κάποιες εταιρίες (πρώτα Ιαπωνικές) και κυρίως η Volkswagen αργότερα επένδυσε πολλά στον άμεσο ψεκασμό, εφάρμοσε στους κινητήρες της ένα νέο σύστημα ψεκασμού, τον λεγόμενο άμεσο ψεκασμό.
Με τον όρο άμεσο ψεκασμό, εννοούμε ότι το καύσιμο ψεκάζεται(με εγχυτήρες καυσίμου) κατευθείαν στο θάλαμο καύσης. Η εμπορική τους ονομασία είναι συνήθως η FSI (Fuel Stratified Injection). Η ακριβής μετάφραση είναι κινητήρες που λειτουργούν με καύσιμο στρωματοποιημένης έγχυσης. Ουσιαστικά η έγχυση του καυσίμου γίνεται πιο ομαλά και κατευθείαν μέσα στο θάλαμο καύσης. Ας δούμε την παρακάτω εικόνα και τα εξαρτήματα.
Το καύσιμο ψεκάζεται με υψηλή πίεση και με ακρίβεια μέσα στο θάλαμο καύσης. Η πίεση ψεκασμού ξεπερνάει τα 110 bar το καύσιμο ψεκάζεται κατά διαστήματα μικρότερα από χιλιοστά του δευτερολέπτου. Με άμεσο ψεκασμό και με παρόμοιο τρόπο λειτουργεί το Common Rail στα πετρελαιοκίνητα οχήματα.
Τα πλεονεκτήματα των κινητήρων όπως θα μπορούσε να φανταστεί κανείς, είναι πολλά. Καλύτερη καύση επειδή το καύσιμο ψεκάζεται κατευθείαν στο θάλαμο καύσης και δεν υπάρχουν απώλειες, μικρότερες εκπομπές ρύπων, καλύτερη απόδοση του κινητήρα, μικρότερη κατανάλωση καυσίμου, καλύτερη στοιχειομετρική καύση κ.α.…
Ναι μεν, αλλά…
Το κύριο μειονέκτημα των κινητήρων FSI είναι η κακή λίπανση των βαλβίδων εισαγωγής. Στον έμμεσο ψεκασμό, το μείγμα ψεκάζεται πριν τις βαλβίδες εισαγωγής και έτσι οι βαλβίδες κρατάν κατάλοιπα. Ουσιαστικά, στους κινητήρες FSI οι βαλβίδες εισαγωγής και κυρίως το πίσω μέρος τους κρατάν κατάλοιπα της καύσης. Δηλαδή από τις βαλβίδες εισαγωγής διέρχεται μόνο ξηρός αέρας…
Αν σας αρέσουν τα άρθρα του vehiclestech.blogspot.gr στηρίξτε μας με μια δωρεά στο παρακάτω Donate Button.